Szlakami plastikowych butelek, nie ważne kogo

Data publikacji: 07-08-2011

Czym różni się coca-cola od pepsi? Zdecydowany na jedną z marek konsument, przywiązany do niej emocjonalnie, nie jest w stanie wymienić niczego, co przypominałoby analizę składu napoju, sposobu produkcji, a już tym bardziej poziomu ekologiczności. Różni je, jeśli w ogóle, marketing. Do czasu - ponieważ w dobie masowego poparcie dla wszystkiego co EKO, nawet ci dwaj giganci stawiają na eko-marketing. Kto wygra bój o świadomego i zatroskanego konsumenta?

Dzisiaj każdy koncern chce być eko Dzisiaj każdy koncern chce być eko
Napalony konsument przetrwa wszystko Napalony konsument przetrwa wszystko
Komu brakuje wody? Pewnie nie koncernom Komu brakuje wody? Pewnie nie koncernom

Arena konkurencji: ochrona środowiska

Dzisiejszą areną walki o konsumenta jest przekonanie go do tego, że "nasze produkty są bardziej ekologiczne". Dlaczego? Jak się to ma do napojów? Przeciętna osoba (także w Polsce) już wie, że jest po części odpowiedzialna za to, że miliony codziennie wyrzucanych przez nas butelek plastikowych i metalowych puszek zalegają na wysypiskach, szpecą lasy i szlaki turystyczne w najpopularniejszych miejscach (przyrodniczych sic!) Azji). Niektóre z tych szlaków oficjalnie okrzyknięto "szlakami butelek coca-coli" - ale co się dziwić turystom, którzy w upale i skrajnej wilgotności przemierzają kilometry, i każdy dodatkowy gram plastiku jeszcze bardziej ich obciąża... No więc KONSUMENCI SĄ "ŚWIADOMI" - a przynajmniej żądają zmian.

Skład BIO

PlantBottle, czyli butelka roślinna koncernu Coca-Cola, która na półki sklepowe trafiła już w 2009 roku, zawiera do 30% materiału pochodzenia biologicznego. Konkurencja idzie dalej.

Pepsi ogłosiła właśnie, że ​​jej nowa "zielona" butelka będzie pierwszą na świecie plastikową butelką PET wykonaną w całości z surowców roślinnych (w pełni odnawialnych, jak twierdzą). Butelka, która wejdzie do produkcji pilotażowej w 2012 r., będzie w całości nadawać się do recyklingu (razem z bazującym na ropie PET-em). Dzięki połączeniu procesów biologicznych i chemicznych, Pepsi zidentyfikowało metodę tworzenia takiej struktury molekularnej, która jest identyczna z tą z ropy naftowej (PET, politereftalan etylenu), więc butelka wygląda podobnie jak już istniejące, do których tak "przyzwyczajony jest konsument". Butelka jest wykonana z ekologicznych surowców, w tym trawy, kory sosny i kukurydzy. Pepsi jako firma przewiduje także znacznie zmniejszyć własną emisję dwutlenku węgla. W przyszłości firma spodziewa się poszerzenia używanych źródeł odnawialnych o kolejne, jak: skórka pomarańczowa, skórka ziemniaka, łuski i inne produkty uboczne z rolnictwa.

"PepsiCo jest w wyjątkowej sytuacji, gdyż jako jedna z największych na świecie firm spożywczych i napojów, postanowiła zainwestować w stworzenie z własnych produktów ubocznych rolnictwa źródło do produkcji bardziej korzystnych dla środowiska butelek na napoje. To zrównoważony model biznesowy, który realizuje w praktyce nasze cele" - powiedział Prezes i CEO firmy PepsiCo, Indra Nooyi.

Pepsi rozpocznie produkcję pilotażowej nowej butelki w 2012 roku. Po pomyślnym zakończeniu programu pilotażowego, firma zamierza wprowadzić innowację do produkcji masowej. "Dzięki zmniejszeniu uzależnienia od materiałów ropopochodnych i przy użyciu własnych produktów ubocznych rolnych jako surowca do nowych butelek, zrobimy postęp i odniesiemy podwójne zwycięstwo: dla środowiska i PepsiCo" - powiedział Conrad MacKerron z koncernu.
Info o innowacjach ; Zdjęcie okładkowej zielonej butelki pochodzi ze strony: D.Quartino .

Pozostaje pytanie o zasadność

Sprawa zmiany paradygmatu produkcji butelek plastikowych jest dobrym pomysłem, tylko i tak nie rozwiąże dwóch podstawowych problemów:
- konsument, który kupi butelkę biodegradowalną może pomyśleć, że tym bardziej może ją wyrzucić po spożyciu napoju w lesie ( w końcu jest bezpieczna!);
- sam fakt picia wody butelkowanej, przy braku inwestycji w dobrej jakości wodę z kranu, jest w swojej naturze aktem anty-ekologicznym. I żadne korekty na składzie czy wyglądzie butelki tego nie zmienią. Jeśli chcecie się więcej dowiedzieć na ten temat, zobaczcie film Annie Leonard o wodzie butelkowanej.



Projekt ekologiczny The Story of Stuff

Komentarze Czytelników:

Data dodania: 2011-08-22 17:14:02 dulkomaniak

Brytyjski the Guardian zbadał swoich i nie tylko - etycznych - konsumentów:
http://odpowiedzialnybiznes.pl/pl/praktyka-csr/aktualnosci/rynek.html?id=5085

Data dodania: 2011-03-21 10:17:22 dulkomaniak

Wg raportu opublikowanego w ubiegłym roku, zanieczyszczenia pochodzące z fabryki Coca-Coli w stanie Kerala doprowadziły do niemal całkowitego wyschnięcia źródeł wody pitnej w tamtych rejonach. Ponadto szlam fabryczny, przekazywany rolnikom jako nawóz, spowodował wyjałowienie gleby i zatrucie wód gruntowych. To poskutkowało mniejszymi plonami, chorobami, a więc także problemami finansowymi mieszkańców stanu. Komitet Wysokiej Władzy w Indiach wycenił szkody na 48 mln dolarów. Coca-Cola stara się odpierać zarzuty, twierdząc, że nie ma żadnych rzetelnych dowodów na to, że to właśnie fabryka napojów przyczyniła się do pogorszenia stanu wód na tamtym terenie.

Data dodania: 2011-03-21 10:17:17 dulkomaniak

Jak podają ECONEWS:

Fabryka Coca-Coli działająca w stanie Kerala na terenie Indii została oskarżona o zatruwanie środowiska naturalnego. Producentowi najpopularniejszego napoju na świecie grozi kara w wysokości nawet 48 mln dolarów.

Znalezione na CR Navigator:
http://www.crnavigator.com/aktualnosci1903/cocacola_zanieczyszcza_srodowisko_w_indiach.html

Skomentuj ten artykuł:

ttt

Gry Mojego Ogrodnika

Puzzle

Prosta gra w układanie puzzli o tematyce ogrodniczej, ekologicznej i turystycznej. Czysta przyjemność :-)

Pamięć Ogrodnika

Gra Pamięć Ogrodnika polega na szybkim kojarzeniu różnych ogrodowych elementów w pary.

Co to za roślina?

Spróbuj zgadnąć, jaka roślina kryje się za zdjęciem, widząc jeden jego fragment.

Segreguj odpady

Potrafisz segregować odpady ? :-) Sprawdź czy dobrze to robisz dzięki małemu testowi ...