Eko-biuro dla chętnych czyli obraz polskiego miejsca pracy

Nie tylko gospodarka odpadami, ale także efektywne oszczędzanie wodą, energią oraz zielenią na przestrzeniach biurowych to przedmiot zainteresowania coraz większej grupy osób. Ostatnio powstał nawet Raport porównujący polskie praktyki, podejście i cele, jakie stoją za takimi działaniami. Nie tylko bowiem o ochronę środowiska tutaj chodzi.
Raport o stanie ekologiczności polskich biur Raport o stanie ekologiczności polskich biur

Praktyki znane (i lubiane) przez firmy w Polsce, które zaczynają przygodę z eko-biurem to w większości:

1. Zakupy papieru z makulatury do biur
- na przykład papieru z certyfikatami: ISO 14001, ISO9001, Blue Angel, FSC (Forestry Stewardship Council: Forest management and Chain-of-custody), EU Flower (EU Ecolabel) bądź eukaliptusowego z międzynarodowymi certyfikatami ISO 14001, FSC, SWF;
- zakup kopert oraz innych materiałów z papieru makulaturowego, a także kalendarzy z papieru TCF

Ocena Redakcji: Mimo tego, że oferta papieru ekologiczne na polskim rynku jest bardzo szeroka i wciąż jest poszerzana, wieku pracowników biurowych wciąż woli biały lśniący papier w drukarce. Wprowadzanie makulatury w Polsce ma walor wizerunkowy (pokazuje liderowanie i innowacyjność) oraz ekonomiczny (jest tańsze). Plus zatem dla wszystkich, którzy to robią!

2. Segregacja odpadów w biurze:
- łatwo dostępne dla pracowników pojemniki na: papier, szkło, plastik, odpady wielkogabarytowe, zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny, baterie, tonery i tusze;
- odbiór zużytych materiałów eksploatacyjnych (tonerów) przez wyspecjalizowane organizacje;
- segregacja i odzysk odpadów technologicznych, papieru, butelek plastikowych, a także system odzysku wody;
- w aneksie kuchennym pojemniki z podziałem na odpady organiczne, szkło, plastik i papier;
- wymiana dokumentów oraz przesyłek pomiędzy działami, do których wykorzystuje się specjalne koperty, tzw. do wielokrotnego użytku;
- do tzw. Stacji Ekologicznych w każdym oddziale trafiają odpady podlegające recyclingowi lub utylizacji: zużyte cartridge z drukarek, tonery czy płyty CD;

Ocena Redakcji: Segregacja odpadów, jeśli jest sprawnie zorganizowana z administracją i firmami sprzątającymi jest efektywna i logiczna dla każdego biura. Obyśmy już więcej nie musieli się nią chwalić, gdyż powinna być normą a nie wyróżnikiem.

3. Zakupy wody mineralnej
- woda z dyspozytorów - całkowita rezygnacja z kupowania wody w plastikowych butelkach;
- woda mineralna zamawiana w butelkach szklanych tylko na wymianę;

Ocena Redakcji: Nowy temat w polskich biurach - a tak prosty, logiczny i tani. Polecamy!

4. Elektroniczny obieg dokumentów i inne elektro-innowacje:
- wymiana maszyn: drukarek, kopiarek na urządzenia wielofunkcyjne z systemami energooszczędnymi;
- oszczędności prądu poprzez zastosowanie energooszczędnych laptopów u 90 % pracowników firmy;
- tradycyjne oświetlenie zostało zastąpione energooszczędnym oraz rozpoczęte zostały działania nad wdrożeniem systemu zarządzania energią, który mierzy i optymalizuje zużycie prądu. Część naszych sklepów została także wyposażona w nowoczesne, energooszczędne meble chłodnicze;
- obieg elektroniczny dokumentów realizowany w zakresie dokumentów księgowych (m.in. faktury, dokumenty majątkowe), obsługi HR (urlopy, delegacje) oraz wniosków zakupowych - całość obiegu wspomaga flota urządzeń wielofunkcyjnych oraz system faksu elektronicznego;
- standaryzacja platformy biurowej, w ramach, której funkcjonuje nowoczesna flota wielofunkcyjnych urządzeń drukujących, pozwalająca pracownikom na wprowadzanie do obiegu dokumentów w formie elektronicznej, eliminując konieczność wielokrotnego ich powielania (np. pisma wg rozdzielnika);
- system faksu elektronicznego, dzięki któremu możliwe jest odbieranie faksów poprzez skrzynkę e-mail bez potrzeby ich drukowania;

Ocena Redakcji: Konieczny trop dla wszystkich dużych organizacji - z reguły więcej ma wspólnego z oszczędnościami w działach finansowych oraz inwestycjami w sprzęt i wspomaganie procesów IT niż z ekologią czy CSR, ale i tak warto pochwalić.

5. Wewnętrzne akcje edukacyjne:
- komunikacja ekologiczna tworzy swoisty
rodzaj więzi, nić porozumienia, budowanie tożsamości w firmie. To także kwestia reputacji firmy;
- cykliczne akcje informacyjne związane z ograniczaniem zużycia energii elektrycznej i wody;
- specjalne plakietki informacyjne jak dbać o ochronę środowiska, przypominają o tym by gasić światło w sytuacjach, gdy jego użycie nie jest konieczne, oszczędnie gospodarować zużyciem energii,
- dobre nawyki z pracy mogą stać się częścią naszego stylu życia. Chodzi o to żeby poza biurem, także pamiętać o tych zachowaniach;
- program „Nowy pomysł” każdemu umożliwia wprowadzenie innowacyjnego rozwiązania. Co roku wszystkie oddziały wyznaczają i planują jak osiągnąć nowe ekologiczne cele, narzędziem, które pomaga nam zdiagnozować możliwe obszary do poprawy są regularne audyty - zarówno wewnętrzne jak i zewnętrzne, prowadzone przez niezależne firmy audytorskie;
- ochronę środowiska zaliczyliśmy do najważniejszych wartości, którymi kieruje się nasza firma, znajduje się ona również w zapisach Kodeksu Etycznego

Ocena Redakcji: Marchewka zamiast kija - to działa! Błędem jest jednak powielanie tego, co już na rynku istnieje, ponieważ pracownicy sceptycznie odnoszą się do nudnych akcji bez polotu.

Ekologia na papierze czy w realu? Ekologia na papierze czy w realu?
jak realizowac projekty ekologiczne? Jak realizowac projekty ekologiczne?

Raport eko biuro - Czy polskie biura są ekologiczne? - do ściągnięcia tutaj
Ten krótki raport ma na celu pokazanie dobrych praktyk związanych z ekologicznymi postawami i inicjatywami, które mają miejsce w polskich biurach.
Autorzy (OfficeWarriors.pl dla marki TB Print) zadali sobie kilka pytań:
• Czy w polskich firmach myśli się o recyclingu?
• Jak wygląda oszczędzanie energii i korzystanie z wielofunkcyjnych urządzeń?
• Czy w odpowiedni sposób wykorzystywane jest światło dzienne i klimatyzacja?
• Jakie inne proekologiczne praktyki biurowe, które wyróżniają się spośród wielu innych, posiadają polskie firmy?

Jak podają autorzy, bardzo istotne jest, żeby firma nie tylko posiadała eko-procedury, ale także potrafiła do nich przekonać pracowników. Jasna informacja i kilka prostych zasad może przynieść pozytywny efekt. Bycie ekologicznym w biurze łączy się jednak nie tylko z używaniem papieru z recyklingu czy rewolucją w obiegu dokumentów przez zastąpienie papierowych elektronicznymi. Nawet zmiana czcionki w dokumentach firmowych (np. na Century Gothic) pozwala zaoszczędzić aż 30 procent tuszu do drukarki!

Opracowanie fragmentów raportu: redakcja Mój Ogrodnik